Automotive în Europa

Furnizorii de filtre auto au fabricat măști, iar cei mai mari rivali din F1 au reinventat împreună aparatul de terapie intensivă

„Pentru industria automotive aflată deja în dificultate, impactul comercial global al pandemiei COVID-19 este estimat la aproximativ 5,7 miliarde de dolari”, spune un studiu efectuat de Meticulous Research® lansat la începutul lunii mai 2020. Am luat pulsul furnizorilor din toată Europa pentru a colecta impresii la prima mână despre ultimele două luni, primii indicatori pozitivi și opiniile lor despre viitorul reparațiilor auto (perspective pe termen mediu). Începem cu un gând pozitiv venit din Germania de la Thomas Wingenfeld, CEO AT Autoteile „(…) din fericire, avem de-a face cu piese auto. Sunt necesare zilnic, trebuie să ne menținem mașinile în funcțiune pentru a ajunge la muncă, lângă familiile noastre, la supermarket-uri etc.

ULTIMELE DOUĂ LUNI. Noud Bloks, Sales Manager TYC EUROPE B.V.: „În Olanda nu a existat un lockdown complet ca în România. Oamenilor le-au fost explicate regulile și li s-a cerut să țină cont de propriul bun simț, în principal, pentru a preveni supraîncărcarea sistemului medical. Multe afaceri, precum restaurante, baruri sau săli de sport au fost închise (…) În practică, a fost la fel (ca în România, n.r.); țara era paralizată. TYC EUROPE B.V. are rădăcini în Taiwan, iar virusul SARS din Asia ne-a oferit ceva experiență. Am luat măsuri de siguranță pentru angajați asigurându-le materiale pentru dezinfectare, măști, împărțind fiecare departament în mai multe grupuri pentru a nu lucra în același timp. (…) Ca fabrică, nu am încetat să producem. Avem stocuri foarte bune iar livrarea este mai rapidă decât oricând (efectul secundar pozitiv)”. Rok Kerin Zabukovec, Area Sales Manager Hengst SE adaugă: „Este pentru prima dată când întreaga lume a ajuns în aceeași situație. A fost un pic înfricoșător, nu știam la ce să ne așteptăm. Fiind o companie mică, de familie, cu o puternică componentă de CSR, am decis rapid să facem ceva în afara agendei noastre uzuale. Având un know-how uriaș în filtrare, producția de măști de față avea sens, așa că am cumpărat utilajele, am făcut planurile de producție și am început. Primele 100.000 de bucăți au fost o donație pentru spitalele locale, pentru că a obține măști la acea vreme era mai mult sau mai puțin imposibil și astfel am umplut puțin acest gol”. Daniel Barber, Export Account Manager Sealey, declară: „Am continuat să funcționăm pe toată durata stării de urgență, asta pentru că suntem o companie ce oferă servicii esențiale. În prima lună de izolare, am restrâns echipa pentru a menține afacerea în mișcare, în sensul în care cei care puteau lucra remote, de acasă, au fost trimiși acasă. Cu toate acestea, cererea a crescut rapid, în special vânzările online, deoarece service-urile auto au rămas în mare parte deschise acolo unde a fost posibil.” Dennis Leisgaard Jensen, Sales Manager BORG Automotive A / S, adaugă: „A fost o perioadă dificilă, dar am văzut cum o colaborare sănătoasă și durabilă poate crește mai puternic chiar și atunci când o criză ca aceasta ne amenință bunăstarea.”

INDICATORI POZITIVI. Este clar că optimismul este un factor crucial pentru modul în care oamenii și companiile aleg să navigheze în criză. Rok Kerin Zabukovec, Area Sales Manager, Hengst SE: „Sunt un mare fan al F1. În afară de curse, este o mare industrie, (…) egoistă, orientată către bani. Cu toate acestea, a fost uimitor să văd cum se pot schimba lucrurile și aici. Un exemplu bun este cooperarea a 3 mari rivali, care uneori chiar au probleme să vorbească între ei fără să insulte pe nimeni: Red Bull, Mercedes și Renault. În doar 2 luni au venit cu o soluție pentru aparatul de terapie intensivă care ajută persoanele aflate în stare critică să respire. În mod normal, ai avea nevoie de cel puțin un an pentru a dezvolta ceva de genul acesta. Dar aici, cu oameni care aleg să împartă tehnologie de vârf în loc să o protejeze de concurenți, soluția a ieșit într-un timp record și a salvat cu siguranță multe vieți. Cred că o catastrofă aduce oamenii împreună ”. Dawid Dziuba, Key Account Manager Fischer Automotive, spune că, deși compania a înregistrat o scădere cu 35% a comenzilor (în total), și au fost, statistic, cele mai slabe 2 luni de la începutul existenței companiei, un indicator pozitiv este faptul că în Polonia și Germania nu a existat aproape niciun efect negativ în vânzări: „service-urile au înregistrat o creștere a cifrei de afaceri față de anul trecut (…). În acest moment, suntem în contact cu mai mult de 90% dintre partenerii noștri și credem că situația COVID-19 este stabilizată în aproape toate țările europene. Credem că nu va fi un al doilea val. Scopul nostru pentru acest an este să atingem aceeași cifră de afaceri ca anul trecut”. Într-o notă comico-tragică, Jarco Moza, Area Sales Manager, Automotive Aftermarket ATE completează: „(…) aș zice că cel mai bun indicator, care îmi dă încredere în viitor, este apariția aglomerației și a cozilor pe șosele.”

VIITORUL REPARAȚIILOR AUTO (PE TERMEN MEDIU). În timp ce unii spun că „viitorul depinde de la o țară la alta, de la guvern la guvern și pe lângă efectul virusului avem și efectul politicii (…) Recesiunea economică va fi oricum uriașă și cu cât stăm pe bară mai mult, recesiunea va fi și mai profundă”(Mischa Bauer, ElringKlinger AG), alții aleg să vadă partea plină a paharului. Fabrizio Ferrari, Sales Manager PRASCO: „Credem că piața se va reface cumva din această criză. Cererea este acolo, n-a dispărut, dar înainte de a reveni la normal va dura cu siguranță. La nivel național, fiecare piață este diferită, e greu de spus ceva valabil pentru toate. Există cele care, practic, nu au fost niciodată închise și au redus doar volumele necesare, în timp ce altele, precum cea românească, au fost, din păcate, înghețate dintr-odată. Cum oamenii nu și-au condus mașinile în ultimele luni, n-au fost incidente și n-au fost nevoiți să schimbe nicio piesă”. Dawid Dziuba, Key Account Manager Fischer Automotive, adaugă: „De săptămâna trecută observăm că multe piețe se deschid încet. Credem că piețele au nevoie de încă aproximativ 2 luni pentru a reveni la normal”. Oana Oprean, International Commercial Department AJUSA, declară: „Eu cred că pe măsură ce țările vor ieși din izolare și economia se va reactiva, piața de piese auto se va reactiva de asemenea. Cererea de piese aftermarket va reveni la nivelul de dinainte, poate chiar se va vedea o creștere, deoarece vânzarile de automobile noi vor scădea și va crește tendința de a repara.” Paolo Cantù, UFI Filters, Sales Manager After Market și South Europe, adaugă: „Chiar dacă producătorii de mașini și de echipamente originale vor avea un an foarte dificil, am observat deja evoluții pozitive în zona de Aftermarket. În ultimele 3 săptămâni de după izolare în Italia, proprietarii de mașini au început să meargă în service-uri pentru repararea autovehiculelor după o lungă perioadă de pauză. Această tendință va crește în următoarele câteva luni, odată ce toți oamenii vor reveni la locurile de muncă.”